Rozpočet projektu
Termín realizace
Rekonstrukce křižovatky Mostní – Březnická patří mezi tzv. strategické stavby města a její financování bylo promítnuto do střednědobého finančního plánu radnice. „Přípravu této stavby komplikovala a časově prodlužovala celá řada překážek. V roce 2020 jsme pak víceméně začínali od nuly se všemi povoleními. Získat stavební povolení na takto rozsáhlou stavbu během dvou let považuji za naprostý unikát, za kterým stojí opravdu hodně práce. Při realizaci také počítáme se spoluúčastí Ředitelství silnic Zlínského kraje, které je majetkovým správcem silnice II/490 a chceme se ucházet i o dotační peníze na tuto stavbu,“ dodal Michal Čížek.
Zlínská křižovatka Mostní - Březnická je jedním ze strategických bodů dopravní infrastruktury města. K velmi vytížené krajské silnici II/490, po které směřují vozidla ve směru na Uherské Hradiště, Uherský Brod i Luhačovice, se připojuje místní komunikace, ulice Mostní, která je dopravní páteří celé čtvrti Letná, a po které je vedena především trolejbusová hromadná doprava. Motoristé již řadu let cítili, že křižovatka je na hraně své propustnosti a že naléhavě potřebuje přestavbu.
Ve čtvrtek 30. listopadu 2023 se doprava vrátila do obou směrů po několika měsíčních pracích. Stavba rozdělená na čtyři etapy zahrnula napřímení ulice Mostní a rekonstrukci křižovatky s ulicí Březnická, kde nyní funguje semafory řízená průsečná křižovatka. Součástí prací, které skončily ve více než měsíčním předstihu, byla i řada úprav v okolí.
Znovuotevření křižovatky Mostní a Březnická představuje milník v našem několikaletém úsilí o bezpečnější a efektivnější dopravní síť. Věříme, že všechny změny nyní výrazně vylepší podmínky pro všechny účastníky silničního provozu.
Podle náměstka primátora pro dopravu Michala Čížka rekonstrukce přinesla mnohem komfortnější napojení místní části Letná. „Začnou zde sloužit nové zastávky MHD Univerzitní park a Zimní stadion a zároveň se chystají i nové linky směrem na Maják. Proto byla i ulice Březnická doplněna o nové zálivy MHD. Ještě jednou si dovolím připomenout, že rekonstrukce zvažovala i kruhový objezd, ale světelná křižovatka byla nakonec vyhodnocena jako lépe koordinovatelná se silnicí I. třídy, tedy s Třídou T. Bati,“ upozornil Michal Čížek.
Upravená lokalita zahrnuje přestavbu křižovatky a její napřímení, úpravu univerzitního parku a několik novinek. „Vznikly inženýrské sítě pod stavbou, nové chodníky, nové parkoviště Březnická a zastávky MHD v ulicích Mostní i Březnická. Stavba také vyřešila vedení cyklostezek a v neposlední řadě úpravu prostoru před Hotelem Zlín i parkoviště Velké kino,“ vyjmenoval náměstek Michal Čížek.
Od pátku 1. prosince 2023 zkončila i výluka na autobusové lince MHD č. 32 z centra Zlína do čtvrti U Majáku, k Lesnímu hřbitovu a do lokality Filmové ateliéry. Trolejbusy začaly ve stejný den znovu jezdit po nově vybudovaném trolejovém vedení jak ve směru na Podhoří, tak na obratiště Sportovní hala. Pro cestující jsou zde nově zřízené zastávky Univerzitní park a Zimní stadion, obě fungují na znamení.
Práce pro statutární město Zlín a Ředitelství silnic Zlínského kraje provedlo sdružení firem SMO a.s. a EUROVIA CS a.s. Stavba, která si vyžádala náklady za přibližně 150 milionů korun, funguje od 30. listopadu ve zkušebním provozu s tím, že kolaudace bude následovat v příštím roce. Město Zlín na ni čerpalo dotační prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj ČR (40. výzva IROP – Infrastruktura pro bezpečnou nemotorovou dopravu – SC 6.1) ve výši 25,5 milionu korun.